Tuesday, May 10, 2011

APA KATA MEREKA TENTANG EKSPRES-i?

1) Cik NabilahYaumi, Guru Besar Tadika dan Sekolah Rendah Islam Pintar, Terengganu

" Dari dulu lagi saya memang menggemari kaedah pengecaman sukukata berbanding kaedah mengeja dan sistem fonetik. Menerusi EKSPRES-i, nampaknya kaedah ini telah dipermudahkan lagi. Teknik lenggok bunyi yang diperkenalkan juga sangat menarik. Saya juga telah menggunakan sendiri kaedah ini untuk membantu pelajar-pelajar saya membaca. Tahniah kepada pengasas kaedah EKSPRES-i kerana telah berjaya memberi satu alternatif dalam kaedah mengajar membaca. "

2) Puan Maimunah, Pengusaha Tadika dan Pusat Tuisyen Anjung Firasat

" Sebagai pengusaha tadika dan pusat tuisyen, saya sentiasa mencari-cari kaedah terkini dalam membantu pelajar-pelajar saya supaya cepat membaca. Kaedah EKSPRES-i memang cukup menarik dan lain dari yang lain. Saya sendiri telah menggunakannya dan mendapati ianya memang mudah diikuti oleh pelajar-pelajar saya berbanding kaedah lain. Malah beberapa orang pelajar saya berjaya membaca dalam tempoh 10 hari sahaja dengan bantuan modul EKSPRES-i! "

3) Puan Noridah, Guru Pemulihan SK Tasek Kuala Terengganu.

" Saya membahagikan pelajar-pelajar pemulihan di bawah tanggungjawab saya kepada 2 kumpulan. Satu kumpulan belajar membaca menggunakan kaedah lain, manakala satu kumpulan lagi menggunakan kaedah EKSPRES-i. Hasil dan prestasi pelajar memang berbeza. Pelajar yang menggunakan kaedah ini ternyata telah berjaya menamatkan sukatan pembelajaran dengan lebih mudah dan naik tahap dengan cepat. Saya terlalu gembira dengan prestasi mereka hingga saya membuat keputusan untuk kekal mengajar kanak-kanak pemulihan ini walaupun mereka sepatutnya bertukar guru kerana telah naik tahap. "

4) Puan Sharifah Adawiyah, PASTI Al Mawaddah, Terengganu.

" Saya tertarik untuk mencuba modul ini setelah diperkenalkan oleh pengasasnya sendiri. Hasilnya memang menggembirakan. Pelajar-pelajar saya berjaya membaca dengan lebih mudah dan cepat berbanding sebelumnya. Ada ibubapa yang terkejut dengan prestasi anak mereka yang menunjukkan peningkatan yang agak drastik walaupun baru beberapa bulan sesi persekolahan bermula. Walaupun telah menghadiri kursus mengajar membaca menggunakan kaedah lain, saya masih berpendapat bahawa EKSPRES-i adalah lebih mudah untuk digunakan. "

5) Puan Mariatul, Guru Pemulihan, SK Convent Sentul 1, Kuala Lumpur

" Kaedah ini sangat baik kerana memmpunyai cara tersendiri dan mudah untuk difahami oleh murid. Saya akan menggunakannya."

6) Puan Noor Hana, Guru Pemulihan, SK Seri Tasek, Kuala Lumpur.

" Kaedah ini sangat menarik untuk dipraktikkan. Saya bersetuju jika kaedah ini digunakan sebagai pilihan mengajar di tadika dan sekolah-sekolah kerana murid akan lebih mudah menguasai kemahiran yang diajar. Ia satu kaedah yang mudah dan lebih efektif. "

7) Puan Noriza, Guru Pemulihan SK Taman Bukit Maluri, Kepong.

" EKSPRES-i adalah kaedah yang sangat baik bagi murid belajar membaca dengan cepat. Ia penemuan baru yang unik dan menarik. "

8) Encik Yap Seng Wing, Guru Pemulihan SRJK(C) Nan Kai,

" Kaedah yang sangat baik. Ia lain daripada apa yang biasa disaran dalam sukatan. Kaedah ini menyebabkan saya dan murid tidak akan boring berjumpa pada setiap hari. "

No comments: